Passada la tempesta post electoral, s’ha fet necessari una anàlisi respecte a la tendència dels vots al nostre poble, l’Eliana.Imagen1

El darrer 20 de desembre vam viure una jornada excepcional. Unes eleccions que han esdevingut unes de les més importants des de 1977.

Analitzarem els resultats a l’Eliana partit per partit que haja aconseguit representació parlamentària, comparant-los amb les eleccionsImagen2 generals del 2011 i amb les autonòmiques i locals del darrer maig de 2015.

En primer lloc, el Partit Popular ha mantingut la primera posició a les eleccions amb 3.193 vots, deixant-se pel camí 1.797 vots respecte als 4.990 de les darreres eleccions generals del 2011. Com a la gran part de l’Estat espanyol, el PP ha guanyat però ha perdut gran part dels seus vots a la nostra localitat.

La sorpresa, aquesta vegada, l’ha donat la candidatura Compromís-Podem que han passat de 528 vots amb la marca Compromís l’any 2011 a aconseguir a la localitat un total de 2.768 vots i posicionar-se en segona posició.

En tercer lloc, per baix de les expectatives tant de les enquestes com del mateix partit, Ciutadans ha sorgit amb 2.019 vots, constituint-se com a tercera força a l’Eliana.

En quarta posició trobem al PSOE, que ha aconseguit el seu pitjor resultat i ha passat de 2462 vots a les generals de 2011 a 1664 en aquestes generals. Un resultat dolent per l’arrelament que ha tingut el PSOE al poble i per les expectatives que tenien de cara a aquestes eleccions.

En cinquena es posiciona la candidatura IU-UP que, després d’una dura campanya i d’afrontar aquestes eleccions des d’una posició desfavorable, s’han deixat pel camí 209 vots i ha passat de 707 a 498 vots.

Que ha suposat tot açò? Per tal d’analitzar amb claredat tot el que ha suposat el resultat Imagen3d’aquestes eleccions cal anar enrere a les darreres municipals per tal d’observar el trasllat de vot que ha hagut als partits i com podria influir en l’ajuntament actual.

El primer que destaca és la gran diferència del PSOE en les municipals i en les generals. Aquest ja havia perdut molts vots en les darreres municipals i ara, en les generals, ha constatat aquesta tendència quedant com a quarta força. El PP, de la mateixa manera, també havia perdut a les darreres municipals prou vots però, a diferència del PSOE, ha pogut mantenir la base de votants per damunt dels 3.000 vots i la quantitat que perd és mínima. El cas de Compromís és diferent, ja que a les municipals es va presentar amb la seua marca i a les generals es va presentar amb coalició amb Podem, però com al poble aquest últim no es va presentar, analitzarem el fenomen com a un sol. Compromís-Podem ha superat totes les expectatives i ha aconseguit augmentar els seus vots en 1.772. Un resultat que condicionarà, a partir d’ara, el que es durà a terme a l’Ajuntament i les futures eleccions municipals. També, l’augment de Ciutadans és considerable i supera en 1.349 vots els seus resultats en les municipals, a pesar de què no és el resultat que el partit s’esperava, que buscava poder superar tant a Podem com al PSOE en aquestes eleccions. Per últim, Esquerra Unida-Unitat Popular, amb la marca Sumem per l’Eliana junt als Verds del País Valencià a l’Eliana, a les darreres municipals va guanyar vots gràcies a la coalició amb els verd però no ha pogut traslladar aquests vots a la candidatura d’EU-UP que ha obtingut 498 vots, 354 menys que a les municipals.

Però, com traslladem aquests resultats al panorama de l’Ajuntament actual? Si férem una anàlisi simplista el resultat és clar, guanya la dreta. Però no és així. A l’Eliana ens representen 17 edils, si es celebraren eleccions hui en dia a l’Eliana, el PP es mantindria en vots, perdent uns pocs, però mantendria la base dels 3.000 votants que ha mantingut a les generals, per tant es quedaria amb 5-6 edils. El PSOE, seguint la tendència, baixaria dels 3.000 vots. No cauria fins als vots de les generals però no cauria tant, es quedaria en uns 2.000/2.400 vots i 4-5 edils. Compromís, mantenint la tendència d’augment i al eixir d’unes eleccions generals com a guanyador, podria mantenir gran part dels votants i aconseguir llevar-li una part de votants al PSOE, aconseguint 5-6 edils. Ciutadans, en aquest cas, ha patit el fenomen del cap visible del partit i ha aconseguit ser la tercera força amb una gran diferència enfront de les generals, però a unes suposades municipals no aconseguiria superar els 1000 votants i es quedaria entre 0-2 edils. Per últim, Esquerra Unida-Els Verds, seguint la tendència de vot cap a a baixa en favor de Compromís i si seguirien amb el pacte, no aconseguirien superar els 600 votants, obtenint entre 0-1 edil.

Pau de Miguel.

Estudiant de Ciències Polítiques a la UV